-Teaching Games for
Understanding-
[TGfU]
PENGENALAN
TGfU dihasilkan oleh Bunker and Thorpe pada tahun 1982 untuk pelajar-pelajar sekolah menengah
TGfU merupakan satu
model pendidikan
yang menekankan:
Pemahaman yang menyeluruh pada setiap permainan
Meningkatkan tahap aktiviti fizikal
Menjadikan kelas pendidikan jasmani sebagai tempat
yang sesuai untuk persaingan, motivasi serta bersuka ria
Digunakan secara meluas dalam kejurulatihan dan pendidikan jasmani sehingga masa kini
FAKTOR-FAKTOR
Terdapat beberapa isu timbul di kalangan pelajar-pelajar Britain pada 1980-an yang mendorong Bunker and Thorpe untuk mengkaji TGfU:
Pencapaian dalam permainan adalah sikit dan kurang memuaskan
Kekurangan pengetahuan tentang permainan
Lemah dalam kemahiran asas dan kurang berupaya dalam membuat keputusan
Terlalu mengharapkan jurulatih atau
guru untuk membuat keputusan
Kadar perkembangan dalam permainan adalah lambat dan tidak menonjolkan
MATLAMAT
Matlamat utama TGfU adalah untuk memperkembangkan kemahiran seseorang pelajar dalam menyelesaikan masalah dan membuat keputusan
Menurut falsafah TGfU, pelajar atau pemain bukan sahaja perlu tahu bagaimana untuk menjayakan sesuatu permainan tetapi adalah lebih penting untuk belajar membuat keputusan
yang sesuai ketika permainan berjalan
Model TGfU juga menggalakkan pelajar untuk melibatkan diri dalam pelbagai permainan
PERKEMBANGAN
Selepas kajian
Bunker dan
Thorpe, falsafah dan teori dalam TGfU masih diubahsuai dan diperkembang dari semasa ke semasa
Secara mendalam dan tepat, TGfU adalah lebih pratikal dan mudah diaplikasikan dalam permainan
bola
Pada tahun
2004, Webb and Pearson telah mengkategorikan permainan kepada empat kategori utama:
Target
Striking /
Fielding
Net / Wall
Invasion
KATEGORI PERMAINAN
Target
Menempatkan objek pada sasaran atau mendekati sasaran untuk mendapat mata
Contoh: bowling,
archery, golf
Striking / Fielding
Perlawanan yang melibatkan dua pihak: pasukan striking dan pasukan fielding
Mengumpul mata melalui larian
yang selamat dan berjaya selepas pukulan dalam masa atau pusingan yang ditetapkan
Contoh: baseball ,
softball, cricket
Net / Wall
Permainan dimainkan antara jaring atau atas dinding
Mengumpul mata melalui menghantar objek ke gelanggang pihak lawan dengan syarat objek tersebut tidak dapat dihantar balik dalam kawasan gelanggang
Contoh: badminton,
squash, table tennis
Invasion / Serangan
Permainan berpasukan
Dalam jangka masa yang tertentu, masuk ke dalam kawasan pihak lawan dan mengumpul mata
Contoh: soccer,
basketball, handball
TUJUAN MENGKATEGORIKAN PERMAINAN
Setiap permainan dalam kategori
yang tersebut mempunyai sifat dan peraturan
yang mirip atau seiras
TGfU bertujuan untuk menggalakkan palajar-pelajar melibatkan diri dalam pelbagai permainan
Setelah mempelajari salah satu permainan dalam satu kategori, pelajar akan memperoleh pengetahuan asas atas peraturan, kemahiran dan taktik dalam kategori tersebut
Oleh itu, pelajar akan bermampu untuk menyertai permainan
lain dalam kategori
yang sama
Contoh:
Pelajar
yang telah belajar
bola keranjang atau
bola sepak dapat
main bola baling
SEKIAN, TERIMA KASIH