1. Bentuk permainan (Game form)
Bentuk permainan dalam model kurikulum Bunker & Thorpe (1982) ialah
permainan mini yang menyerupai permainan sebenarnya. Bentuk permainan itu
melibatkan ruang permainan, alatan permainan, bilangan pemain dll. Pelajar-pelajar perlu memahami bentuk
permainan untuk mengenalpasti masalah yang perlu diselesaikan.
2. Penghayatan permainan (Game
appreciation)
Pelajar diperlukan memahami peraturan
permainan yang diubahsuaikan dari permainan asal.
Kemudian, mereka akan menghayati bahawa pengubahsuaian peraturan akan
mengubah taktik yang akan digunakan. Misalnya, apabila peraturan diubah agar saiz
gol dibesarkan, maka penjagaan gol adalah lebih susah dan taktik pertahanan
juga perlu diubahkan.
3. Kesedaran taktikal ( Tactical
awareness)
Pelajar menggunakan peraturan permainan untuk menambah faedah kepada pasukan
sendiri sambil mengurangkan faedah pihak
lawan. Mereka mengaplikasikan pendekatan taktikal berdasarkan prinsip-prinsip
permainan seperti:
·
mencipta
ruang untuk pihak sendiri / menghadkan
ruang pihak lawan.
·
bertindakbalas
terhadap kekuatan/kelemahan pasukan
diri/lawan
·
penguasaan
bola – melindungi bola diri tetapi merampas bola lawan.
4. Membuat keputusan (Decision making)
Semasa permainan dijalankan,
pelajar-pelajar sentiasa menilai situasi, menjangka kemungkinan
dan membuat keputusan memilih tindakan yang
sesuai mengikut situasi tentang
·
apa yang perlu dilakukan
·
bila melakukannya
·
bagaimana melakukannya
5. Pelaksanaan kemahiran ( Skill execution)
Setelah murid-murid mengenalpasti apa yang perlu dibuat dan bila perlu
membuatnya, mereka adalah rela dan bersedia untuk belajar bagaimana melakukan kemahiran dengan berkesan.
Contoh: setelah seseorang pelajar mengenalpasti faedah memukul bulu
tangkis ke belakang gelanggang lawannya, maka dia adalah lebih rela dan
bersedia mempelajari teknik ‘drop shot’.
Di peringkat pelaksanaan kemahiran, fokus
pembelajaran (butiran mengajar)
untuk melakukan sesuatu kemahiran itu adalah ditekankan. Semua kemahiran itu dipelajari mengikut kesesuaian dalam konteks permainan, bukan secara
berasingan.
6. Penilaian prestasi (Performance)
Hasil pembelajaran dinilai berdasarkan kriteria
tertentu dalam aspek-aspek:
- kebolehan kemahiran pelajar dalam situasi
permainan
- respon yang bersesuaian dengan
situasi yang berada di dalam permainan.
No comments:
Post a Comment