PENGENALAN PERGERAKAN
ASAS
•
Pergerakan: proses yang memandu pelajar untuk memperoleh
kecekapan pergerakan menerusi teknik-teknik menyelesaikan masalah dan
improvasasi dengan menekankan kebebasan eksperesi yang berteraskan penerokaan,
penemuan dan kreativiti.
•
Pendidikan Pergerakan: belajar untuk bergerak dan
bergerak untuk belajar.
•
Haubensstriker
dan Seefeld (1986), menyatakan bahawa tempoh di sekolah rendah adalah penting
untuk mempelajari kemahiran motor yang melibatkan lokomotor dan objek-objek
kawalan motor.
•
Perkembangan
kemahiran asas dalam kalangan murid menjadi satu tugas utama pendidikan
jasmani.
•
Kemahiran
berbentuk utilitarian (untuk menjalankan tugas-tugas seharian) dan keriadahan (untuk
kegiatan masa lapang).
•
Pihak
sekolah perlu menyediakan peluang dan kemudahan yang secukupnya supaya murid
memperoleh berbagai kemahiran semasa belajar di sekolah rendah untuk
menggalakkan mereka terus melibatkan diri dalam kegiatan sukan di sekolah
menengah.
•
Bagi
mencapai matlamat ini latihan kemahiran dengan menggunakan peralatan seperti
pundi kacang, bola kecil dan besar, gelung rotan, tali dan peralatan asas
membantu murid menguasai kemahiran manipulasi dan ketangkasan.
•
Pakar
PJ (Gallahue, D.L., 1996; Gabbard, C., LeBlanc, B, & Lowy, S., 1994; Burton,
1977) membahagikan pergerakan asas kepada tiga iaitu pergerakan lokomotor,
pergerakan bukan lokomotor dan pergerakan manipulatif.
•
Thomas,
Lee & Thomas (1998) pula menyatakan bahawa manipulasi melibatkan 3 aspek:
1. Memberi tenaga kepada objek-objek seperti
melontar, menyepak, memukul, merejaam
dan mengumpan.
2. Menguasai objek termasuk menagkap
dan menyambut
3.
Mengawal
objek seperti menggelecek dan memantul.
· Selepas
mempelajari kemahiran ini, barulah murid bersedia untuk mempelajari kemahiran
yang lebih rumit seperti kemahiran-kemahiran asas sukan.
•
Matlamat Pergerakan Asas:
1.
Menguasai
kemahiran asas pergerakan dan permainan mengikut kemampuan
2.
Memantapkan
kecergasan fizikal, pengetahuan dan sikap
3.
Memperkembangkan
keyakinan dan daya cipta murid dalam segala pergerakan yang memerlukan kawalan
badan
•
Objektif Pergerakan Asas:
1.
Memberi
peluang kepada murid membina kecekapan dan keyakinan dalam segala kegiatan.
2.
Memperbaiki
penyelarasan ototsaraf, daya tenaga asas, ketangkasan dan timbangan dalam
penggunaan peralatan.
3.
Memupuk
tetelaku sosial dan emosi yang disanjungi masyarakat.
4.
Membina
kefahaman dan pengetahuan tentang perkara seperti masa, ruang, hala, jarak, rentak, suai masa dan
sebagainya melalui pengalaman yang
bererti.
5.
Memperkayakan
pengalaman pergerakan murid dalam pelbagai situasi.
6.
Membina sifat-sifat jasmani seperti
kordinasi otot saraf yang cekap, ketangkasan dan kelembutan badan.
7.
Memberi
kepuasan dan keseronokan melalui latihan pergerakan .
8.
Melengkapkan
murid dengan kemahiran asas untuk kegiatan rekreasi .
•
Perkara-pekara penting semasa pengajaran kemahiran motor:
1.
Alat
dan kemudahan yang digunakan seharusnya sesuai dengan kanak-kanak.
2.
Kanak-kanak
perlu diberi peluang untuk melibatkan diri dalam semua kemahiran untuk sesuatu
permainan tertentu.
3.
Aktiviti
untuk kanak-kanak boleh diubahsuai supaya kemahiran dapat dikembangkan dengan
betul kerana ia memotivasikan kanak-kanak untuk ingin mencapai tahap yang lebih
tinggi.
4.
Kanak-kanak
perlu mencapai kejayaan di dalam pengalaman pembelajaran mereka. Kanak-kanak
akan teru berkecimpung dalam aktiviti tertentu jika mereka pernah merasai
kejayaan dan mempunyai tahap keupayaan yang tinggi. Kejayaan memberi keyakinan
kepada kanak-kanak.
•
Rumusan:
•
Merupakan
suatu proses untuk meningkatkan prestasi individu melalui aktiviti fizikal
terpilih untuk mencapai keputusan yang dikehendaki.
No comments:
Post a Comment