INSTITUT
PENDIDIKAN GURU KAMPUS SULTAN ABDUL HALIM
TUGASAN PROJEK
TAJUK PROGRAM : PISMP
KOD DAN NAMA KURSUS :
WAJ3073
KURIKULUM DAN PEDAGOGI PENDIDIKAN JASMANI
SEMESTER : EMPAT
TARIKH MULA : 7 SEPTEMBER 2014
TARIKH HANTAR : 2 OKTOBER 2014
Hasil Pembelajaran Kursus
1. Menghuraikan peranan Seni Dalam Pendidikan dan menjelaskan konsep
asas dalam seni visual, muzik dan pergerakan sebagai cara menghubungkaitkan
pengetahuan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
2. Merancang, mereka bentuk dan melaksanakan aktiviti meneroka,
mengalami dan mengekspresi yang melibatkan kepekaan deria kanak-kanak.
3. Mengaplikasikan aktiviti seni
visual, muzik dan pergerakan dalam pelbagai mata pelajaran yang lain.
4. Mengamalkan nilai-nilai murni
melalui pelbagai pengalaman seni.
5. Mempamerkan kemahiran insaniah
melalui aktiviti amali yang dilaksanakan.
Kerja kursus ini menilai hasil pembelajaran nombor 2 dan 3
Objektif Kerja
Kursus:
Pelajar dapat melaksanakan tugas-tugas
berikut :
- Membuat
satu RPH KSSR yang lengkap penghubungkaitan seni visual, muzik dan
pergerakan dalam persediaan mengajar bagi mata pelajaran seperti :
Matematik atau Sains, Bahasa, Pendidikan Islam, Pendidikan Moral, Kajian
Tempatan, Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan, Kemahiran Hidup, Pemulihan
& Pengayaan, Pendidikan Khas dan Masalah Pembelajaran.
- Membuat
pengajaran mikro untuk RPH tersebut
- Membuat
refleksi sepanjang penyediaan tugasan.
Tugasan Projek (
100% )
Sebagai seorang guru, anda
bertanggungjawab melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dengan strategi-
strategi yang berkesan. Pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih menarik
dan berkualiti sekiranya anda membuat perancangan yang baik sebelum pengajaran dan
pembelajaran dilaksanakan.
- Penyediaan Rancangan Pengajaran Harian (30%)
Anda dikehendaki
menyediakan satu RPH KSSR yang
lengkap penghubungkaitan seni visual, muzik dan pergerakan dalam persediaan
mengajar bagi mata pelajaran seperti : Matematik atau Sains, Bahasa, Pendidikan
Islam, Pendidikan Moral, Kajian Tempatan, Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan,
Kemahiran Hidup, Pemulihan & Pengayaan, Pendidikan Khas dan Masalah
Pembelajaran.
- Penulisan Refleksi (20%)
Membuat
refleksi sepanjang penyediaan tugasan
ini secara individu.
- Pengajaran Mikro (50%)
Anda dikehendaki melaksanakan pengajaran
mikro untuk RPH tersebut. Setiap orang
dalam ahli kumpulan anda dikehendaki mengajar mengikut fasa yang
telah ditetapkan oleh ahli kumpulan.
Panduan Pelaksanaan Projek
1. Tugasan
hendaklah dibuat secara berkumpulan iaitu 2-4 orang.
2. Anda
boleh bergerak secara kolaboratif untuk mengumpul data.
3. Format
penulisan tugasan adalah seperti berikut;
i. Format am penyediaan tugasan:
a. Font
Arial
b. Saiz
huruf ialah 12
c. Langkau
satu setengah baris (kecuali RPH)
d. Rujukan
mengikut format APA
e.
Align : Justify
f. Lampiran
ii. Format
kulit luar :
a. Logo KPM
di bahagian kiri
b. Logo IPGM
di bahagian kanan
c. Tajuk
d. Tarikh
e. Tempat
f. Kursus
g. Nama
Pelajar / Program
h. Nama
ketiga-tiga pensyarah
i. Tarikh
hantar
4. Amalan
plagiat tidak dibenarkan.
5. Tugasan ini perlu disiapkan mengikut
tarikh yang telah ditetapkan. Tugasan lewat tanpa sebab yang kukuh boleh
menjejaskan gred kerja kursus anda.
6. Anda
wajib menyertakan Borang Maklum Balas
Tugasan di hadapan tugasan anda.
7. Pengajaran mikro akan dijalankan
sepanjang minggu ke 17 iaitu mulai 12
Oktober hingga 16 Oktober 2014 mengikut jadual yang ditetapkan.
8. Tugasan
ini membawa markah 100% dan wajaran 60%.
Tugasan yang baik
harus menunjukkan kriteria-kriteria berikut:
1. Penyediaan
Rancangan Pengajaran Harian
i. Mengikut format RPH yang terkini untuk
KSSR iaitu meliputi:
a. Hasil Pelajaran
b. Isi Pelajaran
c. Strategi P&P
d. Sumber P & P
e. Penerapan Nilai
f. Unsur Kemahiran Berfikir
ii. Aktiviti yang menarik, mencabar dan
disusun secara ansur maju.
iii. Perhubungan seni visual, muzik dan
pergerakan yang kreatif.
2. Penulisan Refleksi
a. Kematangan dalam membuat refleksi kritikal dan ulasan
kendiri
b. Kemampuan membuat tindakan susulan.
3. Pengajaran Mikro
a.
perkembangan pengajaran
b.
pengurusan bilik darjah
c.
komunikasi
3. Keseluruhan
isi perlu menunjukkan keaslian hasil
kajian dan sokongan ilmiah.
4. Penulisan
kerja kursus harus menunjukkan kefasihan
bahasa, kematangan hujah dalam menterjemah maklumat secara analitikal.
No comments:
Post a Comment