Wednesday, June 20, 2012

Selamat Datang kepada semua pelajar PISMP dan PPISMP semester 2 2012. Tidak dilupakan Selamat Datang  juga diucapkan kepada semua pelajar UiTM HSM225 kumpulan 3A dan pelajar OUM SMP dan pelajar OUM Open Market.

6 comments:

  1. Kumpulan 4
    Ooi Jia Shen,Sua Shang Nen,Keng Qiao Joe, Ooi Sook Chee, Ooi Ee Ping, Fong Ling Wooi.
    Definisi :
    Lokomotor- pergerakan yang dilakukan oleh seseorang yang menyebabkan dia berubah kedudukan atau kekal di tempat tersebut
    Bukan Lokomotor- keupayaan untuk menggerakkan tubuh badan tanpa beralih tempat. Pergerakan kategori ini melibatkan pergerakan yang tidak mengubahkan dasar menyokong pelaku pergerakan
    Manipulasi Alatan-cara mengayakan atau menggunakan alatan dengan cara yang betul dan cekap untuk membentuk gerakan baik pergerakan lokomotor ataupun pergerakan bukan loko-motor (mengaplikasikan alatan)
    Pergerakan Lokomotor- berlari, Lompat, Skip,Melantun,Melongsur, merangkak,
    Pergerakan Bukan lokomotor-meniarap, memusing, membengkok, mengilas, menolak, rebah
    Manipulasi alatan- membaling, mengelecek,menendang, memukul menyambut

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Kumpulan 3
    ( Jenny Wong, Lam Siew Zhi, Lim Verney, Ooi Yin Hong, Tan Yew Shing, Wooi Wei Chuan)

    Pergerakan lokomotor ialah pergerakan yang menyebabkan keseluruhan tubuh badan berubah kedudukan seperti berjalan dan berlari disebut bergerak dan beredar. Pergerakan lokomotor adalah dasar yang menyokong pelaku berubah kedudukan mengikut pergerakan. Contoh pergerakan lokomotor ialah berjalan, berlari, melompat, melompat ketingting, lari sisi, skip, merangkak, guling hadapan, guling balak, guling sisi dan galop.


    Definisi Pergerakan Bukan Lokomotor:
    Pergerakan bukan lokomotor adalah keupayaan untuk mengerakkan tubuh badan tanpa beralih tempat. Kemahiran yang dilakukan tanpa mengerakkan dasar sokongan atau tidak melibatkan perubahan penyokong atau titik pusat pelaku. Ini bermaksud kanak-kanak berada dalam kedudukan yang sama dan tidak berubah ke tempat lain. Pergerakan bukan lokomotor lebih tertumpu kepada pergerakan bahagian tubuh badan pada sendi buka-tutup dan pusing putar.
    CONTOH–CONTOH PERGERAKAN BUKAN LOKOMOTOR
    1. Memusing badan
    2. Mendekam
    3. Membongkok
    4. Melentik
    5. Imbangan satu tapak

    Memanipulasi alatan bermaksud mempergunakan dan menggayakan alatan dengan cara yang cekap dan betul untuk menghasilkan pergerakan lokomotor atau bukan lokomotor. Memanipulasi alatan dapat meningkatkan koordinasi anggota badan. Aktiviti memanipulasi alatan mesti melibatkan alatan seperti pundi kacang, gelung, bola, ribon, tali lompat dan sebagainya.

    Contoh aktiviti yang melibatkan manipulasi alatan :

    1. Alatan : gelung
    Aktiviti : menggolek gelung, memain gelung di pinggang dan tangan.

    2. Alatan : bola
    Aktiviti : membaling bola, memukul bola.

    3. Alatan : pundi kacang
    Aktiviti : melambung pundi kacang di tempat asal, melambung
    pundi kacang ke sesuatu arah dan lari ke arah tersebut
    untuk menyambutnya.

    4. Alatan : ribon
    Aktiviti : membuat corak alunan dan bulatan dengan ribon.

    5. Alatan : tali lompat
    Aktiviti : melompat tali, melambung dan menyambut tali.

    ReplyDelete
  4. Kumpulan 2 : LAN QI MIN, LAU EE PHING, ONG SIN YUAN, TEH CHAN CHIA, TOR XIN YUAN, WONG HAN SOON
    Pendidikan Jasmani
    Pergerakan asas terbahagi kepada pergerakan lokomotor, pergerakan bukan lokomotor dan pergerakan manipulatif.
    Pergerakan Lokomotor: didefinisikan satu pergerakan dari suatu tempat ke tempat yang lain ataupun dasar sokongan pelaku berubah mengikut pergerakan. Terdapat 2 jenis lokomotor iaitu Lokomotor Beritma Sekata dan Lokomotor Beritma Tidak Sekata. Kemahiran Lokomotor mempunyai lapan pergerakan iaitu lima pergerakan Beritma Sekata dan tiga pergerakan Beritma Tidak Sekata.
    Bagi lokomotor beritma sekata ialah :-
    1. Berjalan
    2. Berlari
    3. Melompat ( mendarat dengan dua kaki )
    4. Hop ( melompat dan mendarat dengan sebelah kaki )
    5. Leap ( melompat serta larian memanjang dilakukan berterusan dengan kaki
    berselang seli )
    Lokomotor Beritma Tidak Sekata ialah :
    1. Skip
    2. Galop
    3. Melongsor
    Pergerakan Bukan Lokomotor: didefinisikan sebagai satu pergerakan yang statik atau setempat dan memberi tumpuan kepada keseluruhan tubuh badan tanpa berubah dasar sokongan seseorang pelaku.
    Contohnya :
    1.Meregang
    2. Memusing
    3. Membongkok
    4. Menghayun
    5. Menolak
    6. Menarik
    7. Mengilas
    Pergerakan Manipulatif: atau dikenali sebagai kemahiran manipulatif alatan. Ia adalah kemahiran asas yang menyediakan murid sekolah untuk mempelajari kemahiran asas sukan. Ia membolehkan mereka untuk memperlaku, mengawal dan mengendalikan objek-objek yang berbeza dari segi saiz, bentuk dan komposisi. Pembelajaran kemahiran ini melibatkan objek seperti pundi kacang, bola kecil, bola besar, gelung rotan, tali, batang rotan dan sebagainya.
    Contoh manipulasi dengan bola : membaling, menggolek, menampar, melantun, melambung dan menyambut.

    ReplyDelete
  5. Kumpulan 1
    (SAW WEI CHIAK, OOI CHEE KOON, TAN WOOI KEAT, TEI SIEW FANG, LAN QI HUI, YAU LI AUN)
    a) Pergerakan Lokomotor:
    -definisi: pergerakan yang dilakukan oleh seseorang individu itu akan menyebabkan
    dia berubah kedudukan atau kekal di tempat tersebut seperti berjalan, berlari,
    melompat dan sebagainya
    -contoh aktiviti: berjalan, berlari, melompat, Skip( gabungan berjalan dan
    melompat), Galop, Hop(dengan menggunakan satu kaki)

    b) Pergerakan Bukan Lokomotor:
    -definisi:Pergerakan bukan lokomotor adalah keupayaan untuk mengerakakan tubuh
    badan tanpa beralih tempat. Kemahiran yang dilakukan tanpa menggerakkan dasar
    sokongan atau tidak melibatkan perubahan penyokong atau titik pusat pelaku.
    -contoh aktiviti: twist, imbangan Y, menarik tangan pasangan, meregang dan
    mengendur,imbangan satu tapak, membongkok, memusing kepala, mendekam.

    c) Memanipulasi Alatan:
    -definisi:Manupulasi alat ialah bagaimana kita mengayakan atau mempergunakan
    alatan dengan cara yang betul dan cekap untuk membentuk pergerakan lokomotor
    ataupun pergerakan bukan lokomotor.Melalui pembelajaran kemahiran ini, murid-murid
    dapat mengawal dan mengendalikan pelbagai objek seperti pundi kacang, bola kecil,
    bola besar, gelung rotan, tali, kayu, reben, gelung kecil dan sebagainya yang
    berbeza dari segi bentuk, saiz, dan komposisi.
    -contoh:
    I. melantun bola sambil berjalan
    II. berjalan sambil mengimbang bola di kaki
    III. memusingkan gelung dengan tangan
    IV. Melambung pundi kacang keudara dan menyambut semula
    V. Membaling dan menangkap bola bergilir dengan pasangan

    ReplyDelete
  6. ada tak contoh pergerakan manipulasi alatan yang menggunakan tali?

    ReplyDelete